dec11

De tre interessetrin

Bedre hjemmeside

En effektiv måde at inddele sin hjemmeside i er i henhold til de tre interessetrin. Så er der et trin (en side) til alle begøgende.
Men hvorfor have 'trin'? Og hvorfor tre?

Ja, hvorfor overhovedet have trin ...
Lagt de fleste der kommer forbi en hjemmeside, ved ikke om de er havnet det rigtige sted på det de søger. Og dem der surfer fordi afgiver kun 3-5 sekunder til at bedømme om det her måske er noget for dem.

På fem sekunder er der kun tid til at scanne den side man er på. Derfor kan der ikke være plads til særlig meget information. Men i stedet, her på trin 1, er der et meget kort resume af hvad der venter længere inde på siden.

Hvis den besøgende er blevet interesseret i at se mere om produktet, vil han/hun klikke sig videre - måske for at kigge lidt nærmere på det der tilbydes længere inde på siden.

Er tilbudene gode nok, bliver der klikket videre til den fulde beskrivelse.

 

Men hvorfor tre trin?
Hvis man har flere trin risikerer man at kede den besøgende. Lang i spyttet er det største turn-off på nettet. Og det er vel ikke meget anderledes i virkeligheden. Vi har sikkert alle haft en lærer som er dræbende kedelig at høre på, og derfor lærte vi ikke så meget i hans timer. Det er samme princip på nettet. Forskellen er dog at ingen er tvunget til at bruge 45 minutter på en kedelig hjemmeside.

To trin kan være nok, hvis man kun har ét produkt i hver kategori - altså IKKE har delt produkterne op i kategorier.
Hvis man har mange produkter i flere kategorier, kan man føle sig tvunget til fire trin.  Det er en betragtelig opgave (i forhold til kommunikation, usability og struktur) at guide den besøgende gennem fire trin uden at han/hun mister interessen.
To trin kan fungere for nogen, men jeg vil ikke anbefale fire.

Call to action - Hvor skal købe-knappen være?
Jeg vil mene at den skal være på så mange sider som muligt. I eksemplet herover, kunne man let lægge en købeknap på trin to. Dermed ville man også fange impulskøberne. Der er måske ikke så mange der impuls-køber foredrag. Og der er da også mange andre produkter som heller ikke lægger op til impulskøb, men så kunne man eventuelt ligge mersalg i trin to.

Der kunne også (afhængigt af typen af produkter) være et Gå Til Shoppen-link i trin 1. Den side man så havner på er en anden trin 2-side med en oversigt. Derfra linkes til trin 3.

I eksemplet herover er der en snorelige vej ad de tre trin. Den strategi virker. Men er dine produkter mere sandsynlige som impulskøb, kan man godt tage den besøgende med på en rundtur.

Men hold tungen lige i munden! Det kræver et grundigt forarbejde ...

Hvordan ser en bedre hjemmeside ud?

Får du det hele med?

* = Obligatorisk felt