LOADING...

Derfor er interne links vigtige

Google “kravler” rundt på hjemmesider ved at følge links, både dem til andre sider, men også dem på samme hjemmeside – de interne links. Dine læsere gør faktisk lidt det samme.

Ved at følge links rundt på siden, kan Google udregne hvilke sider der har en højere værdi end andre. Det sker ved at tælle hvor mange links der er til hver enkelt side. Hvis der bliver linket til et blogindlæg fra andre hjemmesider, sociale medier og også flere steder fra den samme blog, vurderer Google at dén side har en høj værdi.

I det hele taget er interne links en god vej til flere besøg. Ved at styre de interne links, kan du altså fortælle Google hvilke sider eller indlæg du synes har højst værdi og skal længere op på søgeresultaterne. Men hvad er det egentlig du får ud af det?

jo … en vigtig del af den metode er at bruge kategorier og tags (nøgleord) på dine blogindlæg, men også ved at sætte links ind i selve teksten på dine indlæg.

Metoden med at bruge interne links har tre vigtige fordele:

  • Du fortæller Google hvilke sider, der har den højeste værdi
  • Du guider Google OG besøgende frem til de sider, der er mest relevante
  • Du får besøgende til at klikke sig videre til andre sider, så de bliver længere tid på siden

Men hvorfor er det vigtigt?
Du har et eller to primære formål med din blog. Du blogger fordi du har lyst, men du vil selvfølgelig også gerne have at andre ser din blog. Og det kunne da også være fedt, hvis du kunne få penge for at blogge.

Hvis du øver dig på at bruge interne links, sker der cirka dette:

  1. Google opdager det gode indhold
  2. Besøgende kommer forbi og klikker fra side til side
  3. Google opdager at besøgende bliver hængende og rykker din side op i søgeresultaterne
  4. Flere besøgende opdager den gode blog
  5. De besøgende klikker på bannere og betalt indhold
  6. Bob’s your uncle!

Her et eksempel på hvordan det kan øge trafikken på en hjemmeside med 40% https://ninjaoutreach.com/internal-linking-case-study/

Bemærk at siden i eksemplet i forvejen er godt fyldt med indhold og samtidig er teamet gearet, både teknisk og fagligt, til at udføre sådan en test.

Så flere kommer og ser dit lækre indhold og flere klikker på bannere. Eller sagt på en anden måde, du bliver betalt for at blive mere populær.

Hvad gør jeg?
I skrivende stund er min blog ikke særlig stor, og min SEO er derfor på ingen måde helt oppe i gear. Det kan derfor være at jeg skifter strategi, men lige nu gør jeg:

jeg skriver alle mine blogindlæg i serier af 2-4 indlæg. Der er feks. tre indlæg om interne links, med hver deres vinkel på samme tema.

Når de alle er helt færdige, linker jeg alle tre til alle tre via links i selve teksten plus ved at alle tre minimum ét matchende nøgleord (tags).

Jeg linker ikke med teksten “interne links” endnu – som ellers er det oplagte søgeord.

Men først begynder jeg at dele indlæggene på SoMe. Når trafik fra SoMe begynder at komme ind, opdager Google at der er et nyt blogindlæg og kigger forbi.

En gang om måneden tjekker jeg Google Analytics. Her tjekker jeg også de nye indlæg-serier. Det indlæg i denne serie som klarer sig bedst, får først DER det interne link “interne link”.

Jeg uddyber det i indlægget om hvordan indstiller du interne links.

Udbyttet af dit arbejde med interne links kommer langsomt, ligesom alt andet arbejde med Google.

Hvad sker der her?

Selvom jeg har arbejdet med hjemmesider i over 13 år, er det stadig spændende.
Der er et utal af muligheder, og alle hjemmesider er unikke – ligesom de virksomheder og personer de repræsenterer.

Denne blog prøver at synliggøre alle de veje du kan gå for at få maksimalt udbytte af det fantastiske værktøj din hjemmeside er.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.