LOADING...

Få flere besøg med kategorier og tags

Hvordan får jeg flere besøg på min blog? Dét er det evige spørgsmål for alle hjemmesideejere, om det er en blog, en webshop eller en helt anden type.

Det korte svar er: mange ting, men det lidt mere interessante svar er: ved at få dem, der allerede er der, til at blive lidt længere. Hvis nogen kommer ind på din blog og klikker tilbage eller videre til en anden hjemmeside (eller lukker programmet/appen) tolker Google det som at din hjemmeside IKKE er interessant.
Men, hvis alle de mennesker, der kommer ind på din blog, klikker videre til et eller to blogindlæg mere, “tænker” Google at du skriver noget godt indhold. Hvis Google synes du skriver godt indhold, kommer der flere af dine indlæg frem i søgeresultaterne og de kommer højere op mod toppen på side 1.

Men hvordan får du besøgende til at blive lidt længere?
Igen, det korte svar: mange ting. Men det aktuelle svar: med godt udtænkte kategorier og tags. Okay, så hvad er det egentlig du kan gøre med kategorier og tags?
Det du, rent teknisk, gør er at inddele dine indlæg i … kategorier. Hvis du blogger om kødretter, kan du have kategorierne Okse, Svin, Kylling, Kalkun osv. Så kan besøgende klikke på kategorien “Kylling” og se alle de indlæg du har skrevet om kylling. WordPress gør automatisk dine kategorier og tags til links.
Hvis du blogger om modetøj, kan du have kategorierne Toppe, Bukser, Kjoler, Hatte, Sko. Så kan alle dem der gerne vil læse mere om kjoler, klikke på “Kjole”.

Og det er lige dét der gør at kategorier og tags kan være nyttige. Hvis du har skrevet et interessant indlæg, vil læseren helt sikkert se noget mere – og så er det nemt (og oplagt) for læseren at klikke på et kategori-link eller et tag-link.
Så bliver din læser lidt længere på hjemmesiden
Så tolker Google at dit indhold er interessant
Så stiger du i søgeresultaterne
Så får du flere besøg på din blog

Det er jo nemt nok
Og så alligevel ikke. Det er ikke svært at sætte nogle ord ind på hvert indlæg, men du kan gøre på en god måde og en ikke så god måde. Hvis du gør det uden nogen overvejelser eller koordinering imellem dine indlæg, vil du ikke få nok ud af dine anstrengelser.
Men hvis du prøver at tænke på en smart måde at gøre det på, vil du helt sikkert få mere ud af din indsats, også selvom du måske ikke er ekspert eller super-nørd. Men hvad er så den smarte måde?

Lad os tage et eksempel: mig selv, sagde hunden
Jeg har lavet en nogenlunde ok søgeordsanalyse for hele min blog. Den analyse har givet nogle primære søgeord. De er samtidig kategorier.
Men jeg har to kategorier på alle mine indlæg. Du kan genkende dem på de blå prikker. Den anden kategori er en overordnet kategori, men som ikke er særlig søgeord-venlig.
Feks. har jeg den overordnede kategori: “Blog” og jeg har søgeord-kategorien “Start en blog”. Den overordnede kategori giver mening, hvis man allerede er inde på bloggen, men jeg mener ikke at det er værd at bruge krudt på at få trafik fra Google med et ord som “Blog” fordi det er alt for generelt.
Men, når jeg har dem begge på mine indlæg, tilgodeser jeg både dem der læser mine indlæg og dem der søger efter de emner jeg skriver om.

Dette indlæg er blevet til med research fra WP-Beginner, Problogger, IvyCat og selvfølgelig Google.

Så er der tags
Jeg laver som regel en mini-søgeordsanalyse når jeg er færdig med at skrive hvert indlæg. En mini-søgeordsanalyse – for mig – er at søge i Google om det emne jeg skriver om i indlægget. Så ser jeg hvad Google foreslår og jeg ser overskrifterne på de søgeresultater der er på side 1. Det bliver ret hurtigt tydeligt, hvilke ord der går igen. Det bliver til mine søgeord. Og det er min mini-søgeordsananlyse.

Så kigger jeg også på, hvilke nøgleord der er i blogindlægget. I dette indlæg har jeg skrevet “Google” nogle gange. Hvis en besøgende gerne vil blive bedre til at komme frem på Google (det der hedder SEO), kunne det være nyttigt at vide at dette indlæg også handler om Google, selvom det egentlig handler om “Kategorier og tags”. Så et tag i dette indlæg skal helt sikkert være “google”.

I et andet blogindlæg har jeg skrevet om hvordan du kan gøre telefonnummeret på din hjemmeside til et link, så mobilbrugere kan duppe på det og ringe op. Jeg var ikke sikker på hvilke tags jeg skulle sætte på fordi jeg ikke vidste hvad folk søger på for at finde ud af denne funktion/kode. Så jeg lavede et par søgninger på Google (det tog cirka 5 minutter) og fandt ud af at “klikbart” og “mobilvenlig” var to ord der bliver søgt forholdsvis meget på.

En lidt pudsig sidebemærkning
Når webdesignere snakker om at gøre en side “mobilvenlig”, kalder de det “Responsive”. Men det er der ikke så mange der søger på fordi almindelige ikke-nørder ikke kender det ord. Så derfor er det bedre at have tag’et og søgeordet “mobilvenlig” end “responsive”.

Din tur
Er det nemmere at arbejde med kategorier og tags nu?
Har du prøvet det af? Hvad er dine erfaringer?

Det vil være fedt, hvis du deler dine erfaringer. Så hjælper du andre læsere med bedre at bruge kategorier og tags (og mig med at skrive bedre blogindlæg).

Få besked på din mail næste gang jeg skriver et indlæg.

Hvad sker der her?

Denne blog prøver at hjælpe dig der gerne vil igang, dig der har en blog eller webshop der tjener penge online eller dig der er et sted derimellem.

“Jeg blogger fordi jeg har lyst.”

Jeg har arbejdet med hjemmesider i over 13 år, og det er stadig lige spændende. Dette er ikke en virksomhed, jeg skriver om hjemmesider fordi jeg synes det er sjovt.

 

DET JEG KAN,
DET JEG VED,
DET MÅ DU FÅ

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.