LOADING...

Sådan indstiller du interne links

Det kan være svært at overskue hvordan man skal lave sine interne links, så de både er gode for besøgende og for Google. Men det behøver faktisk ikke at være mere besværligt end højst nødvendigt.

Det der tager længst tid, er at finde ud af hvordan du skal gøre. Når først du har fundet ud af hvad du synes er den bedste fremgangsmåde, er det egentlig ret nemt, når du derefter skal skrive et nyt blogindlæg.
Det er altså kun besværligt én gang.

Du skal tænke på interne links ligesom du ville tænke “relaterede indlæg”, altså indlæg som har en relation til hinanden. To eksempler:
På en blog om livsstil skriver du måske ofte om at gå ture og du tager billeder af den natur du går i. På nogle af de billeder kan der være sjove eller smukke skyer. Og i dag har du skrevet et indlæg med nogle ekstra smukke skyer. Så kan du sætte et internt link for det indlæg, der hedder “skyer”. Når du så skriver ordet “skyer” i et andet indlæg, kommer der automatisk et link til det indlæg du lige har skrevet. Også selvom det andet indlæg egentlig handler om et kaffeaftale på en cafe.

Eller
Du har en blog om mobilapps, og så skriver du en serie på 3 indlæg, der handler om datingapps. I de tre indlæg kan du bruge nogle interne links til at linke fra alle tre indlæg til de to andre.

Det der kan drille, er at man skal tænke på links HERTIL. Vi er vant til at tænke på HERFRA.

Der er også et begreb, der hedder “cornerstone content” eller “centralt indhold”. Men det kommer jeg tilbage til, når jeg fortæller om min egen strategi.

Der er ikke kun én strategi. Du kan i princippet aftale hvad som helst med dig selv, hvis du synes det giver mening.

Din strategi = din aftale med dig selv
De overvejelser du skal gøre dig om hvordan du bruger interne links hedder en strategi. Når først du har en strategi – en aftale med dig selv om at du gør såd’n og såd’n – er det nemmere at skrive hvert enkelt indlæg, fordi du har allerede besluttet dig for hvordan du vil gøre det.

VIGTIGT
Men du må ikke tænke dem, som du tænker kategorier eller tags. Kategorier og tags bruges til at lave en samling af indlæg der alle har et eller flere fælles temaer. Du skal tænke interne links som et eller to unikke ord, der beskriver dette indlæg. På den måde bliver det til en sti eller vej fra et indlæg til et andet. Jeg har skrevet tre indlæg om netop interne links, men kun ét har det interne link “interne links”. Det kommer jeg også tilbage til, sammen med cornerstone content.

Tilbage til strategien, der giver dine indlæg høj værdi. Det er oplagt at du sætter din side op til at vise på alle dine sider (eller i hvert fald på alle dine indlæg) en kort liste med de nyeste indlæg og måske også populære indlæg. Det er også interne links – men det har du nok allerede sat op. Hvis ikke, er det ret nemt at gøre i WordPress.

Hvis du vil prøve at lege med interne links, har jeg kigget på to plugins der kan hjælpe dig på vej til flere besøg på din blog. Men jeg vil også fortælle om hvad jeg gør og hvordan du kan gå et skridt videre.

Et skridt videre
For at starte bagfra … hvis du vil gå et skridt videre, kan du udvælge en håndfuld indlæg som klarer sig rigtig godt. Det kan være:

  • Indlæg der allerede får mange besøg
  • Indlæg der allerede genererer mange tilmeldinger til nyhedsbrev eller produkter
  • Indlæg der har links/indhold som du får penge for.

Indlæg med mange besøg er ikke nødvendigvis de samme som de indlæg, hvor du får mange tilmeldinger. Det vil i øvrigt være en rigtig god ide at linke fra sider der får mange besøg til sider der er gode til at generere tilmeldinger eller køb. Hvis du har det, kan du:

  1. Sætte et ekstra unikt internt link for hver af de særligt gode indlæg.
  2. Huske disse ekstra links og sørge for at kunne skrive dét ord ind i så mange indlæg som muligt. Det skal selvfølgelig være et beskrivende ord. Det kan ikke være “og” eller “jeg” eller lignende.

Et eksempel kan være at jeg får penge af et webhotel for at skrive en anbefaling af deres produkt. I det indlæg kunne jeg bruge det interne link “webhotel”. I min serie på tre indlæg om interne links, kunne jeg så finde en måde at bruge ordet “webhotel”. Så vil der komme ekstra mange links der peger hen på lige dét indlæg, som jeg får penge for.

Cornerstone content (centralt indhold)
Og så er vi faktisk henne ved både dét om cornerstone content og om den måde jeg bruger interne links.
Cornerstone content er indlæg, landingpages eller andre sider, der er ekstra gode. De får ekstra meget trafik, de er ekstra godt lavet, de er centrale i det du fortæller om på din blog eller de kan være betalte indlæg. Men altså indlæg, der skiller sig ud.

Ved at bruge metoden jeg lige beskrev (den jeg kaldte et skridt videre), vil du få ekstra meget trafik til netop de indlæg som i forvejen er vigtige og/eller populære. Dermed øges trafikken og muligheden for at tjene penge yderligere.

Jeg gør …
Jeg har valgt at bruge plugin’et Internal Links Juicer. De generelle indstiller er rimelige lette at forstå og indstille. Der, hvor jeg har brugt mest energi, er på at lave en god blacklist – altså sider der IKKE skal medvirke i disse indstiller. Jeg har blandt andet valgt forsiden fordi det ikke ser pænt ud med links inde i uddrag-teksterne og fordi der allerede er rigeligt med links fra forsiden. Har du andre sider, hvor det heller ikke giver mening, er det en god ide at skrive dem på blacklist’en også.

Det første jeg gør er at vælge en frase på mellem 2 og 4 ord, når jeg skriver blogindlægget. Den frase skal være en slags essens af hvad dette indlæg handler om. Og så skal det være nemt at putte ind i en sætning, så det lyder naturligt.

Klik og se stort billede

Derefter går jeg over til et andet blogindlæg, enten et jeg allerede har lavet eller det næste jeg skal til at skrive. Her tilføjer jeg den valgte interne link et sted i brødteksten. Og så bliver det automatisk til et link.

Klik og se stort billede

De første par gange er det lidt tricky at huske hvad du skriver hvor. Men det bliver hurtigt en rutine. Og du bliver hurtig god til at vælge det interne link der er essensen af indlægget, og så ved du at der nok skal blive linket til det fra andre indlæg.

Min strategi er:

  1. Jeg linker som jeg beskrev før med at linke imellem indlæg i en serie.
  2. Jeg linker også til indlæg der i forvejen har mange besøg
  3. Jeg har endnu ikke noget betalt indhold – men når jeg får det, vil jeg linke voldsomt til disse sider/indlæg.
  4. Og så bruger jeg Google Analytics. I de tre indlæg om interne links, vil det være oplagt at bruge det interne link “interne links”. Men jeg kan kun bruge det én gang. Hvis jeg satte det ind i alle tre indlæg, ville det miste sin værdi. Så hvilket af de tre indlæg skal have det?
    Efter at have skrevet de tre indlæg og efter at have delt dem på SoMe, venter jeg en måned.
    Så kigger jeg i Google Analytics efter hvilket af de tre der klarer sig bedst.
    Dét indlæg får så linket “interne links”.

Har jeg forklaret alt dette godt nok? Hvis ikke, så skriv det endelig i kommentarerne. Så hjælper du også andre.
Har du selv prøvet det af? Hvad er dine erfaringer? Kan du lære mig noget …?

Hvad sker der her?

Selvom jeg har arbejdet med hjemmesider i over 13 år, er det stadig spændende.
Der er et utal af muligheder, og alle hjemmesider er unikke – ligesom de virksomheder og personer de repræsenterer.

Denne blog prøver at synliggøre alle de veje du kan gå for at få maksimalt udbytte af det fantastiske værktøj din hjemmeside er.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.