MENUMENU
  • Serviceaftale
  • Om os to

Skriv gode mails

Sådan bliver dine mails taget seriøst

Der findes ikke noget værre end dårlige mails. De signalerer i bedste fald at afsenderen er inkompetent. I værste fald signalerer de ligegyldighed eller arrogance overfor modtageren.

Her er ti gode råd til at dine mails bliver læst og taget seriøst.
Dette indlæg er et sammendrag af et uddrag fra Dorte Rindbo‘s bog Travle Kvinders Guide Til Mere Tid, Soulaima Gourani‘s blogindlæg  om at skrive mails folk gider læse samt egne erfaringer.

  1. Emnet er som overskriften i en avis
    En nyhedsoverskrift skal være vækkende, dækkende og æggende. Det skal din Emne-tekst også. Modtagerens første indtryk af din mail, er i listen af alle de andre modtaget mails. Sørg for at din springer i øjnene. En god metode er at skrive Emnet til aller sidst, og så gøre det til et resume på tre-fem ord.
  2. Hvad vil du?!
    Der findes ikke noget værre end mails der er lange i spyttet. Der ligger mange mails og venter på min opmærksomhed, og jeg har ikke tid til at skænke kaffe og hyggelæse dem. Start altid med det vigtigste. Så ved jeg hvad du vil, og så kan jeg hurtigt reagere – enten ved at svare, gemme til senere eller slette den.
  3. Løs kortur – nej, jeg mener: Læs korrektur
    Stave- og slåfejl er useriøst og uprofessionelt. Mere er der ikke at sige om det.
  4. Thi kendes for ret!
    Når du skriver en mail, er det et bindende dokument. Det er især vigtigt at huske, når du sender til kunder eller leverandører. Hvis du ved en fejl har sendt et tilbud med en pris på 500 kroner, og den rigtige pris er 5.000, kan du risikere at skulle stå ved dét du har skrevet.
    Der er dog en sandsynlighedsfaktor. Hvis du skriver 500 og den rigtige pris er 500.000, kan alle regne ud at det er en fejl.
  5. Ups! Jeg glemte lige …
    Når du er færdig med mailen, kig dine punkter og pointer igennem (samtidig med korrekturen). Det er pinligt at skulle sende en mail mere med den vedhæftede fil eller en vigtig oplysning.
  6. Vær personlig
    Du kan betragte en mail som en besked på en telefonsvarer. Når du skriver en mail, sidder der et menneske i den anden ende. Er du ikke personlig, kan din mail blive sammenlignet med en automatisk generet mail. Så bliver den, af modtageren, sat i kategori sammen med andet spam, påtrængende salg og ligegyldigheder.
  7. Call to action
    Du er muligvis støt på begrebet før. Sørg for at give modtageren valgmuligheder ved at fortælle ham/hende hvad der nu skal ske. Skal der svares, klikkes på et link, ringes tilbage eller andet. Det er feks. sådan man ofte kommunikerer i militæret: fjenden kommer dér (info). Løb den vej (call to action). Eller i din mail: Jeg har et godt tilbud til dig (info). Klik her for at se mere (call to action).
  8. Fuck dig, din store idiot!
    Mange har svært ved at styre sig, når de sidder trygt bag en skærm. Skriv aldrig noget (hverken i mails, sms’er eller andre steder) som du ikke kunne finde på at sige, hvis personen stod overfor dig.
    Man kan sagtens være bestemt uden at bande. Man kan sagtens være konkret uden at fornærme. Man kan sagtens sammenligne uden at være fordømmende.
  9. Hvem er du?
    Lav en automatisk signatur, så alle dine mails er skrevet under. Det kan virke upersonligt, men det er så almindeligt at man faktisk studser over det, hvis der IKKE er en signatur. Der er faktisk en vis tryghed i at kunne genkende flere mails med samme signatur. Og ‘Venlig hilsen Danny’ er vel egentlig ligeså upersonligt.
    I en signatur kan du også tilføje din hjemmeside, telefonnummer osv. Så glemmer du det ikke.
  10. Tjek mail hver dag
    Når nogen har sendt en mail til dig, er det fordi de gerne vil dig noget. Og derfor har de faktisk bundet en vis energi op i at få respons. Det er både høfligt og professionelt at svare tilbage rimeligt hurtigt. Din første respons kan sagtens være at du læser den senere, og vender tilbage. Og det er også godt nok. Så ved afsenderen at du er opmærksom  på ham/hende.

Der kunne skrives flere punkter, og punkterne kan variere alt efter hvilken type mail du sender. Men, hvis du har disse punkter i mente, er du godt på vej. Men det vigtigste er nok at tænke på dig selv: hvordan vil du gerne have at andre skriver til dig? Hvordan skulle en mail se ud for at du får lyst til at læse det hele, reagere på den og føle at du er blevet beriget …?

Internettet er vejen frem. Vil du med?

Sammen kan vi gøre det!

Jeg deler ud af alt der kan hjælpe dig videre med din hjemmeside - lige her:

Prioriter din hjemmeside – det betaler sig

Bruger du penge på din hjemmeside, så den afspejler virksomheden, så kommer din investering igen via en øget indkomst.

Læs mere

Din hjemmeside er som en håndværkers bil

På de fem sekunder afgør den besøgende om du har styr på dit shit! Ved du overhovedet hvad du laver?

Læs mere

WooCommerce 3.0

Læs mere