Har du mistet inspirationen? Er du tom for ideer? Er du generelt bare blank på hvad dit næste blogindlæg skal handle om?
Men bare rolig. Du kan planlægge dig ud af en skrivekrise ved at gå struktureret til værks. Der findes nemlig inspiration alle steder. Du skal bare finde den.
Aller først vil jeg dog gerne dele et par generelle råd, som ofte hjælper mig. Tit, når jeg prøver og prøver at komme på en ide, er det som om “muren” bare bliver højere og tykkere, og endnu svære at komme forbi. Hvis jeg IKKE prøver, men til gengæld tømmer hovedet, kommer der pludselig en ide springende frem helt af sig selv. Det jeg ofte gør er at:
Det er hyggeligt at lave alle disse tre ting, og ens for dem er at de tømmer hovedet og fokuserer på “her og nu”.
Men nogle gange er jeg nødt til at gå lidt mere hard core til værks fordi jeg bare ikke kan vente på at der kommer en muse forbi helt tilfældigt. Og så kan jeg bruge en af disse metoder.
Google
Google er din ven – også i dette tilfælde. Da jeg skrev blogindlæg til min tidligere virksomhed, kunne jeg ofte lave en google-søgning på noget af det jeg arbejdede med. Jeg arbejdede med hjemmesider, så en søgning kunne være: wordpress plugin 2019
Så kom der nogle resultater frem. Nogle af siderne havde jeg måske set før, men ikke alle. Det var ikke altid at der kom et søgeresultat, som gav mig en god ide. Men så lavede jeg bare en ny, og en mere og en mere. Det er en næsten skudsikker måde at finde en ide – eller bare en flig af en ide.
Facebookgrupper
Jeg var med i en del facebookgrupper der handlede om at have virksomhed eller lave hjemmesider. Jeg kunne scrolle dem igennem, og pludselig fik jeg en ide fra en tilfældig kommentar eller et spørgsmål.
PS.
Hvis nogen på nettet skriver et spørgsmål, som du kan svare på fordi det relaterer til din blog, så skriv et blogindlæg om det specifikke spørgsmål. Først DEREFTER deler du svaret, ved at linke til dit indlæg. Du hjælper den der spørger, du får trafik på din side OG du fremstår som ekspert eller kyndig.
Forummer
Der findes ikke mange fora derude på nettet, men der er nogle få. Jeg var heldig (da jeg havde virksomhed) at der findes nogle om wordpress og webdesign. Så kunne jeg bruge samme teknik, som med facebookgrupper. Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke blev inspireret af at lave et blogindlæg baseret på et spørgsmål – men jeg fik skrevet et blogindlæg, og det er DET, der er formållet med at have en blog.
Nyhedsbreve
Hvis du får under 10 nyhedsbreve om dagen, får du ikke nok!! Nyhedsbreve er en utømmelig kilde til viden, inspiration og guide til din blog, dét du skriver om og det at have en blog (du får selvfølgelig mit nyhedsbrev, ikke?).
Gem dem du får, det er næsten et katalog af ideer til nye indlæg.
Derindunder kan også nævnes podcasts, som der kommer flere og flere af næsten hver dag. Ligesom nyhedsbreve, kan podcasts være hyggelige, sjove, spændende på en måde, så du bliver inspireret helt uden at forsøge.
Magasiner
Denne måde er lidt for din egen regning. Det er ikke en metode jeg selv har brugt. Men jeg har hørt flere der gør. Nogle går simpelt hen ned til den nærmeste 7Eleven og kigger på blad-forsider. Nogle husker en artikel de så hos frisøren (eller andre venteværelser), og spørger om de lige må bladre igennem magasinet. Jeg kunne forestille mig at min frisør ville sige “ja, selvfølgelig”, men min tandlæge ville ligne en der tænker “tror du det er gratis at komme her?”. Men prøv det. Måske er det lige noget for dig.
Er du livstilsblogger eller modeblogger. Gå en tur i de lokale butikker og os lidt. Og så kan du kombinere det med at drikke en mindfuld Latte bagefter – win win.
Andre blogs
Jeg følger lige nu 5-10 blogs om at drive en blog. Når en af dem skriver et indlæg, kan det give mig en ide. Fordi denne blog (det er ikke min eneste blog) er meget informativ, samler jeg ofte info til et indlæg fra op til fire andre blogs og lægger det sammen med mine egne erfaringer. Men hvis din blog ikke er ligeså “tung”, kan det være du kan skrive et indlæg der ligner ét fra en anden blog, men bare lave det om, så det passer til dig og din blogs tema.
Jeg opfordrer dig IKKE til at kopiere. Du skal finde din egen vinkel på det samme indlæg.
Eksperter og influencers
Jeg har nævnt blogs, nyhedsbreve og magasiner. De som udgiver en af (eller alle) disse tre er på et eller andet niveau eksperter. Det er en vigtig grundregel at følge andre indenfor dit felt.
Er du modeblogger – følg designere, modehuse osv.
Er du gadget-blogger – følg producenterne
Blogger du om mad – følg kokke
Jeg håber at du nu har fået lidt inspiration til, hvor du kan finde dit næste blogindlæg. Inspirationen er derude, du skal bare ud og finde den.
Bruger du en anden metode?
Del den meget gerne, så kan du hjælpe den næste læser med endnu mere inspiration.
Få besked når der kommer nye blogindlæg, kurser eller guides